Konverzní formuláře představují přímý spoj mezi návštěvníky webu a obchodním úspěchem. Efektivní formuláře nejen zvyšují počet leadů, ale také zlepšují kvalitu a relevanci získaných informací, což napomáhá nejen následnému vedení leadu ke konverzi, ale i efektivnější marketingové komunikaci.
Důležité aspekty fungujícího konverzního formuláře
-
Umístění a design
Konverzní formuláře by měly být umístěny na strategických místech webových stránek, kde jsou nejvíce viditelné a přístupné. V případě specializovaných cílových konverzních stránek je pak konverzní formulář jejich ústředním prvkem. Design formuláře by měl být jednoduchý, čistý a vizuálně přitažlivý, aby podporoval vyplnění a odeslání. -
Počet a typ polí
Efektivní konverzní formuláře obvykle obsahují omezený minimálně potřebný počet polí, aby se minimalizovala námaha pro uživatele a zvýšila pravděpodobnost vyplnění. Políčka mohou zahrnovat základní kontaktní informace, jako je jméno, e-mailová adresa a telefonní číslo, a mohou být rozšířena o další specifické informace relevantní pro danou obchodní nabídku a navazující automatizovanou kvalifikaci leadu. -
Výzva k akci (CTA)
Každý konverzní formulář by měl obsahovat jasnou a výraznou výzvu k akci (Call to Action), která uživatele motivuje k vyplnění a odeslání formuláře. Tato výzva by měla být formulována přesvědčivě a měla by jasně naznačovat, co uživatel získá po odeslání formuláře. -
Uživatelská přívětivost
Konverzní formuláře by měly být intuitivní, snadno navigovatelné, s jasnou identifikací povinných položek a optimalizované pro různá zařízení, včetně mobilních telefonů a tabletů. Tím se zvyšuje pravděpodobnost, že uživatelé vyplnění formuláře úspěšně dokončí a odešlou. -
Zpětná vazba a potvrzení
Po odeslání formuláře je důležité poskytnout uživateli okamžitou zpětnou vazbu, například zobrazením zprávy o úspěšném odeslání (tzv. „Thank You Page“) nebo odesláním potvrzovacího transakčního e-mailu, který může ve specifických případech plnit funkci tzv. „Double opt-in“ - dvojitého ověření uživatele. To zvyšuje důvěru v proces a posiluje vztah s potenciálním zákazníkem. -
Testování a optimalizace
Pro zlepšování konverzního poměru je výhodné i testování různých verzí konverzních formulářů (například pomocí A/B testování). S každou i banální úpravou je pak důležité vždy celý proces vyplnění, odeslání a uložení získaných dat důkladně otestovat. K tomu lze využít různé automatizační nástroje, které zajistí bezchybný průběh testu s výraznou úsporou času. -
Zabezpečení a ochrana soukromí
Konverzní formuláře musí respektovat soukromí uživatelů a garantovat následné zabezpečení shromážděných dat. To zahrnuje dodržování předpisů o ochraně osobních údajů GDPR a informace o účelu zpracovávání odeslaných údajů.